ÕSKOR
|
„Nézd,
papa, bikák” – kiáltott fel a
kis Maria, amikor észrevette a barlang plafonjára
festett árnyakat 1879-ben,
a Kantabriai-hegységben
lévõ Santillana
del Mar közelében.
A „bikák”
valójában az Altamira barlang
plafonjára festett színes
bölényeknek bizonyultak. Ez volt a
világon felfedezett
elsõ festett barlang; mintegy száz
évvel
késõbb, 1985-ben a
dél-franciaországi lascaux-i
barlang után felkerült a
világörökség
listájára.
Barlangfestmény,
Altamira kb. i.e. 15000 év
A
barlangrajzok vagy barlangfestmények az õskor
mûvészetének a
termékenység
istennõk mellett leghíresebb, legismertebb
emlékei. A késõ jégkor
utolsó szakaszában, a kb. 27 000 éve
kezdõdõ idõszaktól
keletkezett
barlangfestmények,
karcolt rajzok egészen az i. e. 10. évezredig
jellemzõek voltak.
szközök
és technikák
A
festmények alkotója az elsõ
feltételezések szerint a
varázsló lehetett, de a további
kutatások megállapították,
hogy már akkor létezett egy
mûvészekbõl álló
réteg,
amely tagjainak keze nyoma felismerhetõ a
festményeken. Niaux-ban
a barlang központi termét, a Fekete szalont egy
mûvész festette ki, míg a
melléktermeket, folyosókat a
„tanoncokra”, segédekre hagyta. |
|
Az
õskori mûvészek a színeknek
meglepõen
széles palettáját
használták, s mindezt a
környezetében található
anyagok segítségével hozták
létre. Festékeik földfestékek
voltak: okker, vörös föld, a
mangán egyik oxidja, vasoxid és faszén
adta a nyersanyagot, amelyet dörzsköveken finomra
zúztak. Ezt a
porfestéket különbözõ
kötõanyaggal keverték,
zsiradékkal,
vérrel. A festéket a legtöbb esetben a
csupasz sziklafalra vitték fel, de az alapot olykor
kalcittal vagy vékony sárréteggel
vonták be.
Dolgoztak
vékony és vastag ecsettel, az ujjukkal,
párnácskákkal, de a Lascaux-barlangban
például valamilyen kezdetleges
festékszóróval a sziklafalra
fújták a festéket. De nem csak
festettek, hanem készítettek vésett
vagy finom, karcolt rajzokat is. Ekkor kovakõbõl
készített eszközt használtak.
Több barlangban találtak olyan kisebb
köveket, amelyekre a mûvész szinte a
készülõ festmény
vázlatát karcolta fel. De a legkorábbi
próbálkozások az ún.
makarónik voltak, amikor az õsember az ujjaival a
puha
agyagba húzott durva vonalakat.
Barlangfestmény,
Lascaux |
bronzkor
- pecsétnyomó
– India
ÓKOR
Mezopotámia Az ékírás
jeleivel eleinte tárgyakat, késõbb
azonban
már nehezebben kifejezhetõ fogalmakat is
jelöltek.
Kezdetben a sumérok fatáblára
szögletes írásjeleket véstek.
Késõbb agyagtáblákra
írtak,
írásjeleik ettõl kezdve ék
alakúak. A még nedves agyagba
ékszerû
hegyben végzõdõ
pálcákkal
írták be a szöveget, azután
az agyagot kiégették. Egy-egy hangot,
szótagot vagy egész szót az
ék alakú jelek kombinált csoportja
jelöl. Ezek az ékek
függõlegesek,
vízszintesek vagy ferdék. Elõfordulnak
sarkos
ékek is. Fele nagyságban alkalmazott
ékek is gyakoriak. Az egymagában
álló ferde éket szavak
elválasztására
használták.
MEZOPOTÁMIA,
Ur város, Zikkurat
kb. i.e. 2100 (ma
már csak az alsó két szint
látható)
toronytemplom
vagy lépcsõs templom egy sajátos
mezopotámiai templomforma, ahol több
egymásra rakott, egyre kisebbedõ terasz
tetején
áll a tulajdonképpeni szentély, vagy
szûkebb értelemben vett templom. A zikkurat
akkád szó,
etimológiájára az akkád zakaru
„kimagaslik, magasra (épít)”
igét is javasolták, de
valószínûleg inkább az
elsõ
és legfontosabb zikkurat,
a Sumerben
központi szerepet játszó nippuri
Enlil-szentélykörzet
nevébõl – Ékur
(sumer: E2.KUR
„a hegy háza”) –
akkád átvételérõl
van szó.
|
Mezopotámia
Ósumer kor
Kr.e. 2800 - Kr. e. 2350
Akkád
kor Kr.e. 2350 - Kr. e. 2200
Újsumer kor
Kr.e. 2200 - Kr. e. 2000
Óbabiloni
kor Kr.e. 2000 - Kr. e. 1590
Hettiták
Kr.e. 1590 - Kr. e. 1450
Asszírok
Kr.e. 1450 - Kr. e. 612
Újbabiloni
kor Kr.e. 612 - Kr. e. 539
Perzsa
Birodalom Kr.e. 539 - Kr. e. 330
Párthus
Birodalom Kr.e. 3 sz. - Kr. u. 3 sz. |
EGYIPTOM
|
|
|
Óbirodalom kora
Az i.
e. 3. évezred következõ öt
évszázada (2700-2200) a III-IV. dinasztia
uralkodásának idõszaka. Ezen
belül a IV.dinasztia
idõszaka a legjelentõsebb. Az akkor
uralkodó nagy
fáraók, Kheopsz, Kheprén
és Mükeriosz
alatt élte át Egyiptom a hatalom
kiteljesedésének, s ezzel együtt az
építészet és a
mûvészetek
fellendülésének
elsõ fénykorát. A
kormányzás és a kultúra
központja ekkor Memphisz, a fõváros.
Az V.
dinasztia idején megindult a hanyatlás
lassú folyamata, mely az évezred
végén a bomláshoz vezetett. Az
átmeneti kor súlyos válsága
után következett a
középbirodalom kora. Fontosabb
építészeti emlékek: a
szakkari és a gizehi
piramis együttesek.
A gizai
Szfinx (20
méter
magas és 57
méter
hosszú). Abból a
mészkõsziklából
faragták
ki, amelybõl Kheopsz piramisához
bányászták a
tömböket. Feltehetõen Khephrén
uralkodása idején készült.
1380-ban a képrombolók,
késõbb a
Mamelukok súlyosan megcsonkították.
Mellsõ lábai között
látható az ún.
álom-sztélé, amelyet lV.
Thotmesz
egy évezreddel a Szfinx elkészülte
után
állíttatott. |
|
Mükerinosz
szoborcsoport
Mükerinosz
szoborcsoportja a fáraót Hathor
istennõ és egy tartományt
megszemélyesítõ nõalak
kíséretében
ábrázolja. Kairóban, az Egyiptomi
Múzeumban található. Az Óbirodalmi
korszak ábrázolástípusának
egyik jellegzetes példája. |
Középbirodalom
kora
Az
újraegyesítéssel kezdõdik,
s az i. e.
2. évezred elsõ negyedét
átkarolva a
XI. dinasztia trónra
lépésétõl a XII. dinasztia
bukásáig tartott. Ekkor az ország
déli
részén Théba a
Fõváros. A
középbirodalmat egy Kisázsia
felõl
lehúzódó lovas nomád
nép, a hikszoszok döntik meg, akik több,
mint két évszázadon át az
uralmuk alatt tartják Egyiptomot.
Fontosabb
építészeti emlékek: a
beni-hasszáni sziklasírok s Kahun
városának maradványai. |
Újbirodalom
kora
Az
idegen hódítók
kiûzése
után az i. e. 2. évezred második fele,
a XVIII-XX. dinasztia uralkodása. Egyiptom ekkor
éri el legnagyobb területi
kiterjedését, s a hatalma
csúcsán álló birodalomban a
mûvészet is újból
felvirágzik. A XX. dinasztia utolsó
fáraói azonban a társadalmi
ellentétek kiélezõdése , a
felkelésekben kirobbanó
feszültség azonban erõsen
gyengíti a
birodalmat.
Fontosabb
építészeti emlékek:
terasztemplom Deir el-Bahariban, a luxori Amon templom, a karnaki Amon
templom, a thébai Ramasszeum s Abu Szimbelben II. Ramszesz
sziklatemploma. |
|
|
|
Ramesszeum
II.
Ramszesz halotti temploma, a Nílus bal partján
emelkedik, Théba nyugati oldalán.
Az udvarait ékesíto
falak nagyrészt elpusztultak. Erosen
romos a hüposztül
csarnok is, csupán az elocsarnok
maradt meg, s jól kivehetok
az oszlopsorok, az Ozirisz pillérek és a
gigantikus méretu pülon
maradványai is. Szicíliai Diodórosz
történetíró "Oszümandiasz
sírjának" nevezte a templomot,
átformálva II. Ramszesz egyik
trónnevét (Uszermaatré
vagy Uszimaré). |
|
Tutanhamon
arany halotti maszkja
(Kairó, Egyiptomi Múzeum), amelyet Noward
Carter hatévi ásatás után
talált a Királyok Völgyének
egyik sírjában. Tutanhamon visszatért
az Amon-kultuszhoz,
s ezért nem tudta megõrizni az Amarna-stílust,
az egyiptomi mûvészet egyik
legérdekesebb
irányzatát. Ez az
ábrázolás azonban még
magán viseli e stílus vonásait. |
A
Királyok völgye egy
völgy Egyiptom középsõ
részén, ahol egy
körülbelül 500 éves
idõszak
folyamán, az i. e. 16.-11. század
között (az ókori Egyiptom XVIII.-XX.
dinasztiája idején) királyok
és nagy
hatalmú nemesek
számára épültek
sírok. A völgy a Nílus nyugati
partján helyezkedik el, Théba (ma Luxor)
városával átellenben, a
thébai nekropolisz szívében. A
vádi két völgybõl
áll, a
keleti (ahova a legtöbb királyt
temették) és a nyugati
völgybõl. A
területen sok és jelentõs
régészeti és egyiptológiai
kutatást végeztek a 18. század
végétõl, és a
sírok ma is
felkeltik sok kutató
érdeklõdését. A
legújabb
korban a völgy Tutanhamon sírja (és
„a fáraó átka”)
miatt a világ egyik leghíresebb
régészeti lelõhelye lett. 1979-ben a
Királyok völgyét a thébai
nekropolisz többi részével
együtt a világörökség
részévé
nyilvánították.
Egyiptomi
ékszerek
|
|
VII.
Kleopátra Philopatór
(Kr. e. 69.
januárja
– Kr. e. 30. augusztus 12.), Kr. e. 51-tõl
haláláig Egyiptom
királynõje, a
Ptolemaiosz-dinasztia utolsó uralkodója
és az ország utolsó hellenisztikus
vezetõje. Habár
számos más egyiptomi
királynõ
használta e nevet, általában
egyszerûen Kleopátra néven ismert,
minden
más ezen
néven szereplõ
elõdjénél
híresebb.
Elõbb
édesapja, XII. Ptolemaiosz, késõbb
fivérei (és egyben férjei), XIII.
Ptolemaiosz és XIV. Ptolemaiosz, még
késõbb fia, Kaiszarion
(Caesarion) társuralkodója volt.
Túlélt
egy államcsínyt fivére, XIII.
Ptolemaiosz és hívei
szervezésében. Szerelmi viszonyt folytatott
Caesarral.
Megragadta és megszilárdította
hatalmát a trónon, és a Caesar elleni
merénylet
után alkalmazkodott a megváltozott
erõviszonyokhoz – Marcus Antoniushoz
feleségül ment.
Gyermekei közül három
Antoniustól és egy Caesartól
származik. Házasságai
fivéreivel gyermektelenek voltak.
Antonius
riválisa, Caesar törvényes
örököse, Octavianus Róma
erejét Egyiptom ellen fordította. A
bekövetkezett események Kr. e. 30. augusztus
12-én véget vetettek Kleopátra
birodalmának, õ maga öngyilkos lett.
Öröksége fennmaradt
történetének számos,
dramatizált formájában.
Kleopátra
egyenes leszármazottja volt Nagy Sándor
tábornokának, I. Ptolemaiosz
Szótérnek, aki a macedóniai Arszinoé
és Lacus
fia volt. A görög nyelv és
görög kultúra mellett Kleopátra
hírneves volt arról, hogy a
háromszáz éve uralkodó
Ptolemaiosz dinasztiából
elsõként
megtanulta az egyiptomi nyelvet. |
|
|
|
Körülbelül
i. e. 500-ra az ókori görögök
már olyan ábécét
használtak, amely nagyban hasonlít a
miénkhez. A görög
ábécé a föníciai
ábécébõl
fejlõdött ki vagy
más
betûírásokból, mint
például az ugariti
ábécé. A
föníciaiak nagyszerû
tengerészek
és kereskedõk voltak, akik a
Földközi-tenger mentén számos
országgal kapcsolatban voltak, de maguk a
görögök is nagyrészt
kisázsiai eredetûek. A
görögök
további jeleket alkottak a
magánhangzók
megjelenítéséhez, mivel a
föníciai ábécé
csak mássalhangzókat tartalmazott. A
görögök papiruszra,
viasztáblára és cserépre is
írtak. |
|
görög
szobrászat i.e. 450
Polükleitosz:
Lándzsavivõ
ideális
emberi alak arányaival
(kánon-klasszikus
kor) |
Görög
váza motívum
Római
mûvészet
etruszk
szarkofág i.e. 6 sz.
római
pódiumtemplom
Róma:
Pantheon – összes istenségek temploma
|
|
Caracalla
császár thermája
(fõbejárat metszet)
|
Caracalla
termái egyike a legjobb állapotban megmaradt
római kori fürdõknek. A
fürdõ
építését Septimius
Severus
császár uralkodása alatt
kezdték el, majd fia és utóda
Caracalla császár
idejében 216-ban avatták fel. Az
épületegyüttesen még
ezután is folytak a
munkálatok, az építkezést
valószínûleg Elagabalus
vagy Severus
Alexander idejében fejezték be.[3] 270
körül egy tûzvész
után Aurelianus
császár uralkodása
alatt az épületen
helyreállítási munkákat
végeztek. A 3. század végén
Diocletianus császár idejében
átalakították a
vízvezetéket. A következõ
jelentõs átalakítás
Constantinus
császár uralkodása alatt
történt a 4. század
elején, amikor a caldarium
egyik oldalát egy félkörív
alakú apszissal bõvítették
ki.[3] A
fürdõ 537-ig
üzemelt, amikor Róma ostroma alatt a gót
támadók elvágták a
vízvezetéket, hogy
így is kényszerítsék a
rómaiakat a város
feladására. Innentõl kezdve a
fürdõk
elvesztették jelentõségüket,
aminek oka
nem csak a vízhiány volt, hanem az is,
hogy a fürdõ viszonylag távol
helyezkedett el a
városközponttól, így a
lakosság
félve a gót
támadóktól nem látogatta az
épületet.
|
|
A
Hagia Szophia
(latinul: Sancta Sophia;
törökül: Ayasofya;
újgörögösen: Ajía Szofía)
a név jelentése: Szent [= isteni]
Bölcsesség) bizánci
építésû hajdani ortodox
bazilika
Isztambulban (Törökország).
Késõbb mecsetként
használták, ma
múzeumként
látogatható. A mai Hagia Szophia és
elõzményei neve kezdetben csak Nagytemplom (Megalé Ekklészia;
Ecclesia
Magna) volt. Az akkori általános
közvélekedés szerint nem volt
hozzá fogható méretû templom
az
egész korabeli „keresztény
világ”-ban.
A Hagia Szophia az utolsó jelentõs
alkotása a
késõ ókori
építészetnek, és egyben az
elsõ képviselõje annak a specifikusan
bizánci
architektúrának, melynek szellemében
az épület domináns eleme a kupola |
Maxentius
bazilika (Róma i.sz. 4. sz.) |
Hagia
Szophia (Bizánc, i.sz. 6.sz.) |
Korai
kereszténység mûvészete
|
|
San Apollinare in Classe
– Ravenna (6.század)
Augustus
császár az Adriai-tenger
védelmére az akkori Római Birodalom
második legnagyobb
hadikikötõjévé
építettek ki Ravennánál. A
város lakói nagy számban
érkeztek a Bizánci Birodalom keleti
tartományaiból, Szent Apollinárisz
is Antiókiából
származott és az 1. század
végén vagy a 2. század
elején érkezett Ravennába.
Õ
alapította az itteni keresztény
közösséget, és lett a
gyülekezet elsõ püspöke. A
bazilikát sírja fölé
építették, viszont földi
maradványait késõbb, a 9.
században
áthelyezték. |
|
Szent
Péter bazilika – Róma (4.század)
A
régi római Szent Péter
bazilikát (olaszul: San Pietro Vecchio)
I. (Nagy) Constantinus császár emeltette
Rómában Szent Péter sírja
fölé 330 körül. Az
épületet az 5. század
közepén fejezték be, és a 16.
század elejéig állt, a mai Szent
Péter-bazilika helyén.
Az
épület egy nagyobb, részben
pogány temetõ fölött
állt, a
Néró-féle aréna
közelében, melyben a hagyomány szerint
i. sz. 67-68
táján Péter apostol
mártírhalált halt. Az
írások alapján Pétert a mai
Szent Péter-bazilika helyén temették
el. A bazilika fõ
oltára alatt találtak egy másik
oltárt, amelyet a legenda szerint Szent Péter
halálának helyén
állítottak. Régészeti
ásatások nyomán találtak ez
alatt az alsó oltár alatt egy
csontvázat, amelynek lábai hiányoztak.
Az archeológusok szerint ez lehet Szent Péter
földi maradványa, ugyanis a római
katonák a keresztrõl úgy
vették le a
holttestet, hogy levágták annak lábait
(mert fejjel lefelé feszítették meg).Mivel
az apostol emlékét az apszis
középpontjába akarták
helyezni, ezért délen, a megmaradt alapok
fölé egy dobogót
építettek. A sírhely nyugati
részén volt egy apszis melyhez keletre egy
messzire kiugró kereszthajó és az
öt részes hosszhajó (naosz)
csatlakozott diadalívvel. Itt kapott helyet az
oltárasztal illetve a papság és az
éneklõ kórus. Az apostol
sírját spirál alakú
szõlõkacsokkal körülvett
oszlopok
díszítették, a falakat pedig mozaikok. |
Galla Placidia
Theodosius
lánya volt, akit a gótok elraboltak és
feleségül adták Athaulf
nyugati gót királyhoz (414-ben).
Miután férjét
megölték, õt
hazaküldték.
Késõbb feleségül ment III. Constantius
császárhoz. Annak halála
után uralkodónõ lett (421-450).
A
síremlék 440-ben épült, maga
a császárnõ
építtette. Görögkereszt
alaprajzú, centrális
elrendezésû
mauzóleum. Az
ókori mozaikkultúra emlékei
láthatók falain, melyet aranyburkolat fed. A
sírokban III. Valentianus,
III. Constantius
és Galla Placidia
nyugszanak.
|
|
A
ravennai San Vitale-templom
a keleti gót Theodorik
uralma alatt, I. Justinianus
bizánci császár
birodalomegyesítõ
törekvéseinek
jegyében épült, alaprajza a
konstantinápolyi Sergius
és Bacchus-templomét követi. Nem
térelemek egymáshoz
kapcsolódásával, hanem
megfordítva, a tér részekre
osztásával alakult ki. Az alaprajzról
leolvasható, hogy a nyolcszögû
épületnek ugyanúgy van
félkör alaprajzú szentélye,
mint a bazilikának, azonban a többi
térelem nem vezeti egyértelmûen
feléje
a nézõ tekintetét. A conchákkal
körülvett belsõ
nyolcszögön magas
kupola emelkedik, s a teret még egy
nyolcszögletû
külsõ fal veszi körül,
így
létrejön a belülrõl oszlopokkal
tagolt
körüljáró.
Mivel
a nartex
nem a szentély vonalában van, nem lehet azonnal
átlátni a tér
elrendezését. A
körüljáró oszlopai
átalakultak az antikvitás óta; a
fejezetek egyszerû csonkagúla
formát öltöttek, ezekre hasonló
vállkõ támaszkodik, a
felületeket
egyszerû vagy csipkésen áttört
növényi ornamentikával
díszítette a kõfaragó.
Feltûnõ
az
arany hátterû mozaikkép a
szentélyben,
amely mind a bizánci mind a nyugat-római
ókeresztény templomokban egyre
általánosabbá vált (itt Justinianus
császárt, ill. Theodora
császárnõt láthatjuk
kíséretükkel.)
A San Vitale-templomot
547-ben Ravennában Szent Vitalisnak
szentelték, és rendkívüli
jelentõsége, hogy a késõ
ókori, ill.
kora bizánci építészet
egyik legkiemelkedõbb
építménye. Itt
kapcsolódnak ugyanis össze a keletrómai
építészeti formák az akkori
Olaszországra jellemzõ
építészeti technikákkal,
Ravenna késõ ókori
keresztény
templomai között ez az egyetlen központi
épületes megoldás (mint Aachen 250
évvel késõbb). A templomot Ravenna
katolikus
püspökei építtették
és Julianus Argentarius
bankár finanszírozta. Olyan idõben
keletkezett,
amelyre nagy változások voltak
jellemzõek, amikor
a keletrómai császár, I. Justinianus
háborúban állt az itáliai
keleti-gót királysággal |
Romanika
romanika oszlopfejezetek
|
A
múlt században még rómainak
vélt szarkofágot késõbb
9-10
századinak tartotta a
mûvészettörténet-írás.
A 30-as években Szent István
koporsójaként határozták
meg, s keletkezését a király
temetéséhez (1038) kapcsolták. A ma
elfogadott változat szerint a szarkofág
eredetileg római, s csak
díszítése
középkori átfaragás.
A
stílustörténeti vizsgálat
inkább a szentté avatás (1083), mint a
temetés korára teszi a szarkofág
átfaragásának
idõpontját.
Ikonográfiája is inkább a szent, mint
a herceg vagy király karakteréhez illik.
Amennyiben a feltárt kevésbé
igényes kidolgozású,
egykorú fedéltöredékek is a
szentté avatáshoz kapcsolhatók,
valószínûnek látszik, hogy
azok Szent
Imre herceg, a szarkofág pedig Szent István
síremlékéül
szolgáltak. |
GÓTIKA
|
|
|
|
|
Bár
a selmecbányai Mária-templom egykori
fõoltára mesterének
személye
napjainkig azonosítatlan, a sorozat mégis kiemelt
jelentõségû, hiszen ritka a
ránk maradt
magyarországi anyagban ilyen
színvonalú, konkrét
személyhez köthetõ alkotás.
Vizitáció
Az
Evangélium szerint, mikor Erzsébet meghallotta
Mária köszöntését,
felujjongott méhében a magzat, s
elöntötte a Szentlélek. A képet
ennek a pillanatnak a felfokozottsága, a két
kecses, szinte lebegõ nõalak
megindultsága hatja
át. Mária fellibbenõ
fejkendõje sem a
szél játéka, hanem a kor megszokott
hangulatkeltõ eleme. Alóla
elõtûnik az
asszony aranyszõke
haja, az ártatlan, tiszta szépség
szimbóluma.
Az
elõtérben látható feltünõen
nagy
méretû
írisz, pünkösdirózsa
és a szamóca a
szenvedéstörténetre utalnak. |
A
Képes krónika (Chronicon pictum)
egy latin nyelven írt krónika, illetve az azt
tartalmazó kódex, amely 1360
körül készült Nagy Lajos budai
udvarában, szerzõje feltehetõen
Kálti
Márk. A
szöveg elejétõl végig egy
kéz
írása, kalligrafikus
könyvírás, minden
valószínûség szerint magyar
másoló munkája.
A 15.
században 1458–1490 között
még Magyarországon volt,
Mátyás király udvarában,
ezután elõször
Franciaországba, majd Brankovics
György szerb despota udvarába került. A
16. századtól a bécsi Udvari (majd
Osztrák Nemzeti) Könyvtár
állományába tartozott,
ezért korábban bécsi Képes
krónikának (Chronicon pictum Vindobonense)
nevezték. |
Szent
László király 1095-ben halt meg.
Testét a nagyváradi
székesegyházban temették el. III. Celestin
pápa 1192-ben szentté avatta. Ekkor
felbontották sírját és
testét díszes sírba
helyezték át.
A
koponyát azonban külön
választották és mellszobor
alakú tartóba helyezték, majd a
sír fölé tették. Ez az
ereklye nemcsak a vallásos tiszteletnek volt
tárgya, hanem az
igazságszolgáltatásban is szerepe
volt, rátették kezüket a
vallomástevõk, és ott volt a nemzet
életének minden jelentõs
eseményénél, így a
csaták mezején is.
Az
ereklyetartó 1406-ban, egy tûzvészben
megrongálódott, magának az
ereklyének azonban nem esett baja. |
Ezután
hamarosan, még Zsigmond királysága
alatt készült a mai ereklyetartó. A
koponya ezüst
borítással
lett körülvéve, de a felsõ
részén érinthetõ maga a
koponyacsont.
Szent László
koponya-ereklyéjét egy gótikus
pántokkal átfogott tokban, a herma sejtelmesen
elõre tekintõ, markáns aranyozott
ezüst
fejében õrzik. 1192-ben, Szent
László
szentté avatásakor a nagyváradi
sírból kiemelték a
csontereklyéket, s a szent király
koponyáját elõbb egy
egyszerû
ereklyetartóba, majd a hermába
helyezték el, és a nagyváradi
székesegyházban õrizték. A
Gyõrben
látható
ereklyetartó-másolat 1400-1425
között készült. Az aranyozott
ezüst, 65
centiméter
magas, sodronyzománcos fejereklyetartó a magyar
ötvösmûvészet egyik
remekmûve. Az
ezüst fejrész a XIV-XV. század
fordulóján készül. A herma
sodronyzománcos mellrésze a
késõbb európaszerte
elterjedt díszes zománctechnika elsõ
ismert
emléke, amely egy XV. századi
átalakítás eredménye. Az európa
legszebb hermájának tartott
ötvös remekmû az egyetlen hiteles
árpád-házi
királyábrázolásunk. A
mûvet
egyes szakértõk a Kolozsvári
testvérek
idõsebbikének, Kolozsvári
Mártonnak
tulajdonítják. A szent ereklyét Náprági
Demeter erdélyi püspök hozta
Gyõrbe,
amikor gyõri fõpásztorrá
nevezték ki
1607-ben.
. GÓTIKUS
VISELETEK:
Gótikus
vízköpõk
Reneszánsz
(franciául renaissance)
és humanizmus
A
reneszánsz (fr.
’újjászületés’)
a XIV – XVI. században ható
társadalmi-politikai és
mûvészeti
irányzat. Szembehelyezkedett a feudalizmus
mûveltségi eszméivel s a
középkor egyoldalúan vallásos
életfelfogásával, s
helyette a régi görög-római
világ életszemléletét
és mûvészi eszményeit
követte.
A
humanizmus (lat. ’emberiesség’)
tulajdonképpen a reneszánsz
világnézete. Maga
az elnevezés is arra utal, hogy
hatására a túlvilág helyett
az ember és a földi
élet kerül az
érdeklõdés
középpontjába,
elõtérbe
lép az egyén, kifejlõdik az
emberekben a természetszeretet, s a
valóságból kiindulva kezdik
mûvelni a
tudományokat.
A
reneszánsz és a humanizmus igen nagy
hatást gyakorolt az irodalomra s az egyes
nyelvek stílusának a
fejlõdésére is. Ebben a korszakban
jelenik meg az irodalomban
nagyobb mértékben a realista
ábrázolásmód. Ekkor
születik meg az igazi, egyéni hangú
líra s a természet
szépségét
megéneklõ
tájköltészet. A
középkori irodalom sablonos nyelvét a
képekben gazdag, színes,
változatos, az egyén gondolatát
és érzésvilágát
is tükrözõ stílus
váltja fel.
Most már a szókincs egésze, a
mindennapi élet szavai is bekerülnek az
irodalomba, a természetbõl vett
metaforák,
hasonlatok stb. teszik szemléletessé
a stílust. Például: Neked
virágoznak
bokrok, szép violák
Folyó
vizek, kutak csak neked tisztulnak,
Az
jó hamar lovak is csak benned vigadnak. (Balassi
Bálint: Borivóknak való)
A
reneszánsz és a humanizmus fõ
képviselõi a magyar irodalomban Janus Pannonius
(õ még latinul versel), Bornemisza
Péter
és Balassi Bálint.
A
humanisták megkérdõjelezték
a
középkori egyház merev
tekintélyelvét, a mûvészet
középpontjába pedig Isten és
a túlvilág helyett az embert és az
egyént állították.
Véget ért a
kiközösítéstõl
rettegõ, csak közösségben
érvényesülõ ember korszaka,
helyébe az „én”
forradalma került, vagyis eljött a
sokoldalú,
önmegvalósító,
cselekvõ
egyéniség
kora.
A
humanizmusban jelentõsen megváltozott Isten
és
ember viszonya is, mely a
korábbi rettegéssel vegyes alázat
helyett egy személyes, bensõséges
kapcsolattá
vált. Megkezdõdött a
természettudományok felé
fordulás, vagyis elõtérbe
került
a vizsgálódás és
kísérletezés, a teológia
mellett pedig a literatúrák,
csillagászat, orvoslás, jogászat is
teret kaptak a tudományok között.
Az
eszmeáramlat elõfutárainak
elsõ köre
azonban inkább itáliai és
német területeken
élt és alkotott. Ide sorolható
– az elsõ közt – Nikolausz
Kopernikusz (1473-1543)
lengyelül Miko³aj Kopernik,
aki bár
Lengyelországban született, mégis
Itáliában folytatta egyetemi
tanulmányait, és
Nürnbergben tette közzé 1543-ban
fõmûvét, melyben leírta,
hogy megfigyelései
szerint a
világegyetem
középpontja nem a Föld, hanem a Nap
(heliocentrikus világkép).
Bár
Kopernikuszt az egyház eretneknek
nyilvánította, mégis
néhány évtizeddel késõbb
Johannes Kepler
(1571-1630) német
csillagász bizonyítani tudta tanai
igazságát. 1620
augusztusában Katherinét,
Kepler anyját Leonbergben
boszorkánysággal vádolták,
14 hónapra
bebörtönözték.
A sort Giordano
Bruno
(1548-1600) folytatta, aki
odáig merészkedett, hogy kijelentette:
a világegyetem végtelen.
Az egyház pert indított ellene, melynek
során
azzal a kijelentésével haragította fel
leginkább a fõpapokat (több
száz
évvel
megelõzve korát), hogy a kor kezdetleges optikai
eszközeivel is jól látható
csillagok tulajdonképpen távoli Napok,
körülöttük ugyanígy
bolygók
keringhetnek, s azokon a földihez hasonló
élet lehetséges. Tanait az egyház
annyira veszélyesnek tekintette, hogy
máglyahalálra ítélte, de
elégetése elõtt
még nyelvét is kitépték,
hogy ne tudja szétkiabálni veszélyes
tanait.
Giordano Brunot,
egy újabb olasz természettudós, Galileo
Galilei
(1564-1642) követte,
aki szintén kivívta az egyház
haragját,
amikor a szabadesés és a
bolygómozgás
elméletérõl
értekezett. Az
inkvizíció
õellene is pert indított 1633-ban
könyveit
betiltotta, Galileit tanainak
megtagadására
kényszerítette, melynek
végén ugyan élete
végéig házi õrizetre
ítélték, ám máig
fennmaradt híres mondása: „Eppur
si muove
– mégis mozog a Föld”. A
katolikus egyház csak 1992-ben
érvénytelenítette az
ítéletet.
|
|
Raffaello:
Athéni iskola
Középpontjában
Platon
és Arisztotelész. Raffaelo
összekapcsolta benne az antik
személyiségeket saját
kortársaival: Platon
Leonardo arcvonásait viseli, Herakleitosz
– Michelangelo, Eukleidész – Bramante
stb |
|
|
|
|
Bramante
Rómában: Tempietto,
Belvedere.
1500-ban
kezdte felépíteni a Tempiettót.
A hely kétszeresen is szimbolikus volt: a Janiculum
(Gianicolo)
dombon állt, tehát egy, az antik
világban Janus istennek szentelt helyen, de egyben azon a
ponton, ahol a hagyomány szerint Szent Pétert
keresztre feszítették.
A
kerek szentély egy 15. századi templom, a San
Pietro in Montorio
szabályos, négyzet alakú
udvarának közepére
épült fel úgy, hogy teljes
tömege csak az udvarra belépve tárul
fel. A Tempietto
az antikvitás óta felépült
elsõ, szabályos körperipterosz,
azaz szabadon álló oszlopokkal övezett,
kör alaprajzú templom. Mintaképei a
Rómában és Tivoliban (Hadrianus
villája) álló római
emlékek voltak. |
A
Villa Capra
„La Rotonda”
egyike az Andrea Palladio
által tervezett vicenzai
villáknak.
1565-ben
egy pap, Paolo Almerico
úgy döntött, hogy a
Vatikántól kapott
életjáradékából
(IV. Piusz és V. Piusz pápa referendario
apostolicoja
volt) visszatér
szülõvárosába, Vicenzába
és egy kastélyt építtet. a
villa terveit pedig a római Pantheon ihlette. 1566
körül kezdõdött a
négyszögletes épület
építése, amely olyannyira
szimmetrikus, hogy egy képzelt kör
megérinthetné a négyzet falait egy
adott pontban. A La Rotonda
elnevezés a központi, kupolás,
kör alakú hallra céloz, maga a villa nem
kör alakú, hanem egyenlõ
szárú kereszt. Mind a négy homlokzaton
van egy oszlopcsarnokkal ellátott
lépcsõsor,
és mind a négy bejárat egy kis
helyiségen vagy folyosón keresztül a
kör alakú hallba vezet. |
A terv
összhangban volt a reneszánsz
építészet humanista
értékeivel. Azért, hogy mindegyik
szobába bejuthasson a napfény, az
épületet elforgatták a fõ
égtájak
irányától 45 fokkal. Mind a
négy csarnokot antik istenek szobraival
díszítették, s a timpanonokat hat-hat
ion oszlop tartja. |
Lorántffy-loggia,
1646-1647. Sárospatak,
Rákóczi-vár |
A Bakócz-kápolnát Bakócz
Tamás érsek a 16.
század elején saját
sírhelyének
építtette az
esztergomi Várhegyen álló
középkori
Szent Adalbert székesegyház
mellékkápolnájaként. Ez
volt a
Jagelló-kor egyik legjelentősebb
reneszánsz alkotása, egyben az egyetlen
épségben fennmaradt magyar
reneszánsz épület. A
Bakócz-kápolnát az újkori
műemlékvédelem úttörő
vállalkozásának
köszönhetően a
közel két évszázaddal
ezelőtti
áthelyezése óta az újonnan
felépült Főszékesegyház
részeként
csodálhatjuk
meg.>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> |
|
Perspektíva
Noah Masacco:
Szentháromság
Az
isteni hármas pompás reneszánsz
diadalívben van.
A
szemlélõ is részese a jelenetnek az
oltár alatti csontváz
közvetítésével. Krisztus
ugyan föltámad, de a mi testünk
mulandóságra van ítélve.
Szûz Mária a nézõ
felé néz
és hívogató mozdulatot tesz,
ezáltal teszi a nézõt a jelenet
részesévé.
A
lineáris perspektíva szabályai
érvényesülnek, mivel azt a
benyomást kelti, mintha az épületben
lennénk. |
Raffaello
Sanzio (egyéb
névváltozatok: Raffaello Santi,
Raffaello Sanzi,
Raffaello da Urbino,
Raffaello di Giovanni Santi,
latinosan Raphael Sanctius;
Urbino,
1483. március 28. (vagy április 6.) –
Róma, 1520. április 6.) reneszánsz
kori olasz festõ és
építész. A cinquecento egyik
kiemelkedõ alakja.
A
pápai dísztermekben (stanzákban)
festette meg fõmûvét, egy
freskósorozatot.
Ennek
egyik legszebbike az Athéni
iskola. A kép centrális
szerkezetû. A középpontban
Platón
és Arisztotelész áll,
körülöttük
tanítványaik sokalakos, természetesnek
látszó csoportjai helyezkednek el. Az alakok
elrendezése tudatosan megtervezett. A
háttér egy reneszánsz
stílusú, csarnokszerû
épület,
amelynek perspektívája, centrális
szerkezete kiemeli a két filozófus
alakját. A
távlatot mélyíti a fõalakok
mögötti áttört boltív.Az
ellentétes mozdulatok pontosan
kiegyensúlyozzák egymást. Ez a
mûvészi eszköz pontosan kifejezi a
gondolati
háttér tartalmát: a platóni
és arisztotelészi filozófia
ellentéteiben rejlõ harmónia
keresését. Az utókor az
Athéni iskola alakjaiban elõszeretettel
vélt
rejtett portrékat felfedezni. Raffaello valóban
megjelenik, a jobb oldalon, a képbõl
kitekintõ
ifjú filozófus alakjában.
Platónt és Arisztotelészt pedig
Leonardóval és Michelangelóval
szokták azonosítani. A robusztus, föld
felé mutató, erõteljes
figuraként
megjelenõ Arisztotelész
Michelangelóval
való azonosítását az teszi
nehézzé, hogy az utóbbi ismerten neoplatonista
nézeteket vallott. |
Leonardo
da Vinci:
Szent
Anna harmadmagával
(1508-1510)
„A
képet a firenzei szervita kolostorba
szánták. Leonardo da Vinci
életrajzának megírásakor Vasari
a következõképpen
szól a kép korabeli
fogadtatásáról: „Leonardo
hosszabb ideig volt ott a kolostorban úgy, hogy nem kezdett
el festeni, majd végül egy kartonra megfestette
Szent Anna, a Szûzanya
és a kisded képét. A kép
csodálatra késztetett minden mûvészt,
amikor pedig kész lett, jöttek férfiak
és nõk, idõsek
és fiatalok, akik két napon keresztül
Leonardo szobáját
látogatták, mintha ünnep lett volna az,
hogy megtekintik
azt a szép mûvet.” |
A misztikum
|
„Lodovico Sforza
1494-ben
megrendel Leonardonál
egy képet, amely az Utolsó
vacsorát
ábrázolja. Azt szeretné, ha a mû
a milánói
Santa Maria delle Grazie
templomba kerülne. A mûvész
1495-ben lát
munkához. Az asztal egyik oldalánál ülõ
apostolok hármas csoportokban, Krisztus két
oldalán szimmetrikusan helyezkednek
el. Közöttük van Júdás
is
(Krisztustól balra a harmadik), ami meglehetõsen
bátor döntés volt abban az idõben.
Júdást ugyanis az asztal
végén,
Krisztustól
és a többi
tanítványtól távol
szokták ábrázolni. A festõ
a vacsora legdrámaibb
pillanatát ábrázolja, amikor
Krisztus az apostolokhoz fordul: „Bizony mondom
néktek, egyiktek
elárul” (Szent Máté
Evangéliuma
26,21).” (Híres festõk)
„Leonardo valószínûleg
három évig, 1495 és 1498
között
dolgozott rajta. A hagyományos, gyors falfestési
technika, az ún. freskófestés
volt akkoriban elterjedve, Leonardo azonban nem ezt, hanem egy sokkal
rugalmasabb módszert alkalmazott. Olyan festéket
használt, amely rendszerint
fafelületeknél volt szokás. Az
eljárás
nem bizonyult megbízhatónak, és a
kép
hamarosan elkezdett leválni a falról.”
(Híres festõk
színes arcképcsarnoka)
„János
a
Mester nagy szivén
pihen, E tiszta sziven,
e csöndes sziven
pihen,
de lelke a holnapra gondol, S fiatal arca felfõs
lesz a gondtól. Mély hallgatás
virraszt az
asztalon. Az olajfák felõl
a
fuvalom Hûsen,
szomorún a szobába téved, Be
fáj ma a
szél, az éj és
az élet! Tamás révedezve
néz a
mécsvilágra, Péter zokog,
és
árvább, mint az
árva, Júdás se szól, csak
apró szeme
villan, Remegve érzi: az õ
órája
itt van! Csak egy nyugodt. Nagy,
sötétkék
szemében Mély tengerek derûs
békéje él benn. Az ajka asztali
áldást rebeg, S
megszegi az utolsó kenyeret.” (Juhász
Gyula: Az
utolsó vacsora)
Egy 2007-ben napvilágott látott
elmélet szerint a
freskó egy elrejtett zenei motívumot is
tartalmaz.
Giovanni Maria Pala szakértő a La Musica Celata ( Az
elrejtett
zene) c. művében leírja, hogy egy viszonylag
rövid
himnusz, ami "fájdalmasan lassú", 40
másodpercig
tart, 3/4 ütemű, a 15. szd.-ra jellemző zenemű bontakozik ki.
Pala
a festményre kottavonalakat vetített.
Jézus
és az apostolok kezei, valamint a kenyérdarabok
elhelyezkedései, jobbról balra olvasva,
hangjegyekké állnak össze. Pala szerint
ez a
felfedezés "csupán azt hangsúlyozza,
hogy Leonardo
egy olyan ember volt, aki hasonló zseniális
dolgokkal
fejezte ki hitét Istenben" |
Divat
|
Leonardo:
Mona Lisa
A Mona
Lisát
1503 és 1506 között
készítette Leonardo
da Vinci. Alkotója nem adott címet a
festménynek,
ezt a művész életrajzírója, Giorgio Vasari
tette meg 1550-ben, da Vinci halála után 31
évvel. (A
Mona az olasz
madonna rövidítése, ami asszonyt jelent,
tehát a festmény címe magyarul Lisa
asszony.)
|
A
képet korábban egy XIX. század eleji
német
munkának tartották. A Reneszánsz
ruhás
fiatal lány portréja című
alkotás 1998-ban
19 ezer dollárért kelt el a Christie's
New York-i árverésén, s tavalyelőtt
hasonló
összegért cserélt gazdát,
amikor egy kanadai
gyűjtő, Peter Silverman
megvásárolta. Azért fordult
szakértőkhöz, mert gyanította, hogy
valami nagyon
értékes alkotás birtokába
jutott. Ha
valóban Leonardo-rajzról van szó,
akár
több tízmillió dollárt
érhet. |
Ambrogio de Predis:
Beatrice d'Este
portréja (1491) |
|
Barokk és
rokokó
|
|
|
Bernini:
Szent
Péter Bazilika baldachinja
Szent
Péter
sírja fölött áll a bazilika
főoltára,
ahol csak a pápa misézhet
(pontifikálhat).
Az
oltár
fölé magasodik Bernini
remekműve, a bronzból készült baldachin
, a művész első
munkája a templomban. Mielőtt
megkapta a feladatot, kinevezték a pápai
bronzöntőműhely vezetőjévé,ami
a feladat rendkívüli nagysága miatt elengedhetetlen
volt.
|
A St
Paul's Cathedral
Európa
ötödik legnagyobb temploma, némileg a
római
Szt. Péter-székesegyházra
emlékeztet. A
kupola 30
méter
magasan húzódó,
belső körfolyosója az ún.
Suttogó-folyosó (, mely arra utal, hogy a kupola
alatt a
korlát egyik felén elsuttogott szó a
túloldalon is tisztán érthető. |
A
székesegyház északi
harangtornyában 1878.
óta tizenkét harangból
álló
harangjáték-szerkezet
található, míg
a déli, toronyórával
díszített
harangtoronyban az 1882-ben öntött, 360
mázsás
„Great Paul” (Nagy Pál) harang
zúg. |
|
Fertőd
–
Eszterházy kastély (a magyar Versailles) |
|
Karmeltia
templom, Győr |
|
|
|
Michelangelo Merisi
da Caravaggio:
Hitetlen Tamás
1599, Olaj, vászon, 107x146 cm
Tamás
a tizenkét apostol egyike. Egyedül ő nem volt
jelen, amikor
megjelent Krisztus az apostoloknak. Nagy meggyőző erővel
beszéltek neki Jézus
megjelenéséről, de
hitetlensége és makacs
kétkedése
megakadályozta abban, hogy valóságnak
fogadja el
beszámolójukat. többiek ezt
mondták:
-
"Láttuk az urat!
Ő pedig
így
felelt:
- Ha nem
látom
kezein a szegek helyeit, és nem érintem
ujjaimmal,
és nem bocsátom kezemet az ő oldalába,
semmiképpen el nem hiszem. Nyolc nap múlva
ismét
együtt voltak a tanítványok,
Tamás is
velük volt. Noha az ajtó zárva,
Jézus bement,
megállt középen, és
így szólt:
-
Békesség néktek!
- aztán Tamásnak mondta: - Hozd ide ujjaidat,
és
érintsd meg az én kezeimet, és add ide
kezedet,
és bocsásd az én oldalamba,
és ne
légy hitetlen, hanem hívő! |
Rembrandt Harmenszoon
van Rijn:
Éjjeli őrjárat
Rembrandt
legismertebb műve a 18. században kapta az Éjjeli
őrjárat címet, amikor a vászon eredeti
lakkozása annyira elsötétedett, hogy az
általánosan növekedő romantikus
életérzés hajlamos volt
éjszakai jelenetnek
tekinteni. A legutóbbi restaurálások
egyértelműen bizonyították, hogy itt
igenis egy
"nappali őrjárat"-ról
van
szó, a régi cím azonban
változatlanul
tartja magát. Rembrandt a megbízást
egy
amszterdami lövészegylettől kapta, amely
festményen
szerette volna megörökíttetni mind a hat
alakulatát, amely alkotta. Rembrandtnak a Frans
Banning Cocq
kapitány vezette osztagot kellett megfestenie. Az
eredmény egy kivételes remekmű lett, egy olyan
mozgalmas
csoportkép, amelyben nyoma sincs a hasonló
megrendeléseknél szokványos
mesterséges
beállításoknak és a
sztereotip
keresettségnek. Rembrandt portréfestői
zsenialitása egyértelműen megnyilvánul a tökéletesen
ábrázolt arcokon, melyeken az egyes
személyek
jellemét is igyekszik felmutatni. |
Rembrandt:
A
zsidó menyasszony
A
zsidó menyasszonyt (Izsák és Rebeka
címen
is ismert) Rembrandt valószínűleg 1666-ban, 60
éves korában, más adatok szerint
1668-ban festette
(nevét 1825 körül, az amszterdami Vaillant-gyűjteményben
kapta). A képen egy fiatal férfi és nő
háromnegyedes alakja, a reneszánszban is
harmonikus
formája, statikussága miatt kedvelt
háromszög-kompozícióba
zártan,
kissé balra tolva, így a
háromszög
csúcsa – a férfi fejfedője –
aranymetszésben. Még pontosabban:
gúlában,
piramis formában. A festmény
vízszintes alakja is
a hétköznapi, itt, e földön
történő
eseményre utal. Ez azért fontos, mert az
izzó
arany színek szakrális töltetűek. A
férfi
egyértelműen a bal térfélen, a nő
testének,
ruhájának nagyobbik része a jobb
oldalon. A
függőleges osztás vonala épp a nő
arcának
szélénél, a vízszintes a
férfi jobb
kézfejénél
húzódik (csak a
hüvelykujja kerül a felső, jobb oldali
részbe).
Nyugodt, stabil, határozott
kompozíció, nagyon is
e világi, a
háromszög-kompozíció
ugyanakkor a házasság
szentségére is utal.
Vállaik görbületének
íve is
összetartozásukat hangsúlyozza. |
|
|
|
Peter
Paul Rubens: Leukipposz
lányainak elrablása a
művészet
történetében meglehetősen
ritkán
ábrázolt a mitológiai
témát dolgoz
fel. Leukipposz
isteni
származású lányai Aphareos
fiainak voltak eljegyezve, de esküvőjükön a dioszkuroszok
elrabolták tőlük.
Jegyeseik üldözőbe vették őket, de a
véres
küzdelemben alulmaradtak, így a leukippidák
a dioszkuroszokhoz
mentek
feleségül, és attól fogva
őket is
istenekként tisztelték. |
Diego Velazquez:
Las Meninas
(Udvarhölyek)/1656/
Velázquez
legismertebb alkotása, s
többféleképpen
értelmezték. A múzeum
hagyományos
katalógusa szerint a kép családi
jelenetet
ábrázol, meIy
az Alcázar
valamelyik
lakosztályában zajlik, melyet
Velázquez műhelynek
használt, s valóban, a festmény
korábban A
család címmel vált
ismertté. A közismert alkotás
legelfogadottabb
értelmezése szerint Velázquez a
királyi
pár arcképét festette
éppen, amikor
belép Margit infánsnő
kíséretével. |
El
Greco (azaz a
görög, eredeti neve: latinos
írásmóddal Domenico Theotocopuli) (Kréta,
Kandia
(ma Heraklion),
Velencei
Köztársaság, 1541
körül – Toledo,
1614. április 7.) görög
származású festő, a spanyol
manierizmus legnagyobb
mestere. |
|
|
|
Vermeer van Deft |
Vermeer van Deft |
Vermeer van Deft |
|
|
|
Mányoki
Ádám: II. Rákoczi
Ferenc portréja |
Jean-Honoré Fragonard
(1732-1806): A hinta (1767) |
Rokokó
hajviselet |
Klasszicizmus
|
|
|
Pantheon,
Párizs
(1758-1789) |
Főszékesegyház,
Esztergom |
Klasszicista
divat |
|
|
|
Klasszicista
festészet
Jacques- Louis David: Horatiusok esküje. /1784/. |
Klasszicista
szobrászat
Ferenczy István: Pásztorlányka |
Klasszicista
bútorok |
|
|
|
Klasszicista
hajviselet |
Viktoriánus
(Amerika) hajviselet |
empire
divat |
Historizmus
és
romantika
|
|
|
|
Zichy
Mihály: Mntőcsónak |
Székely
Bertalan: Egri nők |
|
|
|
Benzúr
Gyula:
Buda visszafoglalása |
Borsos
József:
Nemzetőr |
|
|
|
John Constable: Szénásszekér
. Angol
tájképfestő. Jelentős szerepe volt az angol
romantikus
tájképfestészet
történetében
és alkotói stílusa
meghatározó
befolyást gyakorolt a francia romantikus festőkre, a
barbizoni
iskolára és az impresszionistákra. |
Caspar David
Friedrich a német korai romantika egyik
alapítója
és legjelentősebb festője. |
Divat
Barbizon-i
iskolától a szürrealizmusig
|
Jean-François Millet:Kalásszedők
Millet
számára a tájban mindig az ember a
legfontosabb,
festményeinek tárgya leggyakrabban a paraszti
munka. A
dolgok vidám oldalát nem látja, csak a
csönd és a némaság, a
kevés
szavúság ragadja meg. Azt mondja, hogy a
legvidámabb, amit ismer az a csönd és a
némaság, amelyet annyira élvez az
ember az erdőben
és a megművelt földeken.
„Amikor
valamit
le akartok festeni, legyen az akár ház,
akár erdő,
mező, az ég vagy a tenger, akkor gondoljatok arra, aki benne
lakik, vagy aki nézi. Megszólal majd bennetek egy
hang,
amely a családjáról, az
elfoglaltságairól, a
munkájáról fog
beszélni, és elvezet benneteket az
emberiséghez.
Tájképet festve az emberre fogtok gondolni, az
embert
festve pedig az őt körülvevő
tájra.”
A
barbizoni tájképfestők közt Millet volt
az
emberfestő, de ő is festett természetesen
tájképeket is az ő sajátosan realista
szellemében. Millet és a többi barbizoni
nagy
hatással volt a kortársakra, a modern
festészeti
irányzatok kibontakozására, az ő
példájukon felbuzdulva utazott
Franciaországba
festeni a magyar Paál László.
Munkácsy
Mihály is szívesen festett Barbizonban,
bár nem
tartozott a barbizoniak közé. |
Plein
air
|
Edouard
Manet:
Reggeli a szabadban
Manet
az
akadémikus történelmi
festményeivel nagy
tekintélyt szerzett Thomas Couture
műtermében tanult. Manet
állítólag gyakran
összeveszett mesterével, mégis 6
évig maradt
a növendéke. 26 éves korában
vetette
alá magát első ízben a Szalon
ítélkezésének, amely
1859-ben
elutasította Abszintivó című
festményét.
1861-ben viszont
bevették a
kiállításra a nagyméretű
Spanyol
énekest, amely kivívta a hivatalos
elismerést,
és széles körű sikert aratott. 1863
elején 14
festményét mutatta be egy műkereskedő
galériájában, és 3 jelentős
művét
küldte be a Szalonra. Mindhármat
elutasították.
Ebben
az évben
azonban a császár rendelete megengedte, hogy a
visszautasított műveket
önálló
kiállításon bemutathassák a
közönségnek. Ez volt a
Visszautasítottak
Szalonja. Itt Manet egyik nagyméretű képe, a
Reggeli a
szabadban (eredeti címe: A fürdő)
botrányt
váltott ki: mezítelen nőket
ábrázol
felöltözött férfiak
társaságában, erdei
környezetben. A
sajtó kigúnyolta, a
közönség pedig
tömegesen tódult oda, hogy megnézze. Ettől
fogva Manet
új festményei az érdeklődés
középpontjába kerültek.
1865-ben, amikor a
Szalon bemutatta az Olympiát,
a
kép a korábbinál is zajosabb
fogadtatásban
részesült. 1867-ben, miután nem
hívták
meg a párizsi
világkiállításon
való szereplésre, Manet saját pavilont
állított fel, ahol 50 művét mutatta
be. Ugyanennek
az évnek a vége felé a
hatóságok
megtiltották, hogy kiállítsa Miksa
császár kivégzése
című
festményét politikai leleplező tartalma miatt. |
Impresszionizmus:
|
Claude
Monet: Nő
napernyővel
A
fény
játéka az, mely Monet-t, mint a legtöbb
impresszionistát, teljesen rabul ejtette.
A
fény
játéka pedig a szín, mely az
életet
jelenti. Az impresszionisták az
árnyékot is
fénnyel telítettnek, színesnek
festették.
Elvetették a berögződött
festészeti
konvenciókat, melyek szerint az árnyék
fekete.
Ugyanis „impresszionista módon festeni annyit
jelentett,
mint megörökíteni azt, amit a
művész
lát, tehát a jelenlevő, környező
valóságot-, úgy, ahogy a szeme
elé
tárul.”
Az
impresszionisták így egyfelől objektív
módon próbáltak
közelíteni a
valósághoz, mivel azt szerették volna
megörökíteni, amit látnak,
másrészt mindezt sajátos,
szubjektív
módon tették, mivel úgy festettek,
ahogyan ők
láttak. S mivel nincs „a tapasztalati
értékektől elválasztott
észlelés,
nincs olyan, hogy „tiszta”
látás”
így a dolgok bár önmagukra utalnak, de
szubjektív szemmel nézve.
Az
impresszionista festők szubjektivitásának
határt
szab tárgyuk, objektív
látásmódra
törekvésüket pedig szubjektumuk
korlátolja. „A
festői ábrázolás
nem a vizuális impressziónál kezdődik.
A festő
kiindulópontja sokkal inkább egy
ábrázolási séma, amelybe
úgyszólván
„belelátja” a
tárgyat, tehát a festő tulajdonképpen
„nem
azt festi, amit lát, hanem azt látja, amit
fest.” |
|
Edgar
Degas:
Fürdőző nő
Francia
festő és
szobrász.
Amikor
a Louvre-ban
Velázquez egy képét
másolta, ismerkedett
meg Manet-val, aki bevezette őt az impresszionisták
köreibe. Az irányzat más
követőitől azonban
egyrészt társadalmi helyzete, ami
jómódot
biztosított neki, másrészt az
különböztette meg, hogy nem
érdekelte a
természet.
Ennélfogva nem
is
foglalkoztatták a szabadban létrejövő
fényhatások, ehelyett inkább embereket
választott festői témájául,
és
korszerű művészi felfogását a
legapróbb
mozdulatok gondos kidolgozásában kamatoztatta.
A
múló
pillanat megragadásának volt a nagymestere.
Legkedveltebb
modelljei a balett- táncosnők voltak, akiket sok
képen
örökített meg. Ezenkívül
még a kávéházak
és a
lóversenyek világa állt
érdeklődésének
homlokterében. |
Posztimpresszionizmus:
|
Vincent
van Gogh:
Cédrus
csillagokkal
Pontosan
nem tudjuk,
milyen elmebetegségben szenvedett. Orvosai
epilepsziát
állapítottak meg, de ma már nem
fogadja el
mindenki ezt a tényt.
Valószínűsítik, hogy
szifilisz-betegség okozta paralízisben
szenvedett, de nem
bizonyítható.
Annyi
bizonyos, hogy
van Gogh életvitele és
étkezési
szokásai kedveztek e betegség
kialakulásának. Felmerült a
mániás-depresszió és a
skizofrénia
lehetősége is. Szenvedélyesen szerette az
abszintot, ezt
a gyógynövényekből
készített, akkor
divatos zöld szeszesitalt.
Miután
van Gogh Arles-ba
költözött, a
dél-franciaországi fény és
a színek
teljesen magukkal ragadták. 1887-ben és az ezt
követő években alkotta meg remekműveit, alig
néhány év alatt. A provence-i
tájat
festette, a lángoló pompát, a
ragyogó
színeket. Műtermében a falat rövidesen
elborították a képek:
önarcképek,
csendéletek, tájképek.
Sorsának
talán legtragikusabb eleme, hogy e remekművekből
egész
életében csak egyet tudott eladni.
Párizst
azért hagyta ott, mert fényre vágyott,
de
képei Provence-ban is egyre sötétebbek
lettek.
Megjelent a képein egy látászavar
jele: a
világító testeket
körülvevő
szivárványszínű fényudvar.
Mindez a
kutatókat arra engedte következtetni, hogy van Gogh
egy
akkor még gyógyíthatatlan
betegségben, zöldhályogban
szenvedett, ami
kezelés nélkül, rövid időn
belül teljes
vakságot okoz. |
Szimbolizmus
|
Auguste
Rodin:
Calais-i polgárok
1884-ben
megbízást kapott Calais
várostól egy
emlékmű
készítésére, a dicső
elődök részére.
Calais-t 1436-ban ostrom alá vették III. Edward
angol
király csapatai. Nyolc hónap után a
város
lakossága végsőkig elgyötörve,
kiéhezve
teljesen reménytelen helyzetbe került. Edward ekkor
felajánlotta, hogy hat önkéntes
polgár
élete árán
megkíméli a többiek
életét. Az volt a feltétele, hogy
zsákvászon ingben,
mezítláb,
kötéllel a nyakukban járuljanak
elé
átadni a város kulcsát, mielőtt
kivégzik
őket. A feladatra a hat legtekintélyesebb polgár
jelentkezett, elsőnek a leggazdagabb Eustache
de Saint-Pierre. A királyné
kérésére
végül kegyelemben részesültek.
Rodin
azt a drámai pillanatot örökítette
meg amikor a
polgárok megalázva,
megszégyenülve a
halál biztos tudatában a király
elé
vonulnak. A szoborcsoport
elkészítéséhez Rodin
több mint 300
agyagszobrot és számtalan vázlatrajzot
készített, alaposan tanulmányozta a
vidék
lakóit, hogy antropológiailag is hiteles
pontosságú legyen a
kompozíció. A
lényeg persze a hat
önfeláldozó férfi
érzelmeinek kifejezése.
Rodin alakjai a sárból kiemelkedő szenvedő a
szomorúság jeleit hordozó
megalázott
alakok. Rodin-nek
sikerült
végül elfogadtatni a saját
elképzelését, bebizonyítva,
hogy emberi
nagyságuk éppen ebben rejlik, hogy
tudatában
vannak önfeláldozásuk
kimenetelével,
és ennek ellenére vállalták
a
küldetést.
1889-ben a Világkiállítás
alatt azonban
mégis sikerült bemutatni a befejezett
gipszmintát,
amely Rodin számára meghozta a halhatatlan
világhírnevet, majd 1895-ben a Calais-i
polgárok
szülővárosukban kerültek
felállításra. Kezdetben 1,8 m
magas
talapzaton állt, de 1945-ben
áthelyezték a
Városháza elé egy alacsony talapzatra,
ezzel is
érzékeltetve az emberi
közelséget. |
|
Csontváry-Kosztka
Tivadar:
Magányos cédrus
A
cédrusfa
uralja a tájat. A távol
messzeségében a
horizontvonalban összemosódik a levegőég
és a
tenger. "Él a fény, Él a
szín, de a levegő
létezik".
Földre
rogyott
állatra emlékeztet a
szövevényes,
ágas-bogas, felszínen lévő
gyökérzet.
Száraz ágai madárra, tőrt
markoló
kézre, "turul sas hozta pengére"
emlékeztetnek.
Vékony ágai messzire
elnyúlóan hajladoznak,
lapos koronája pedig szétfeszíti a
kép
kereteit. Színkompozícióját
Major Jenő
érzékletesen fogalmazta meg 1949-es
rajztanári
értekezésében: "A Magányos
cédrus
alkonyati ege gazdag színpompájának
ellenére egységes
harmóniában jelentkezik a
viharvert cédrus mögött. A fa
törzse
összhatásában okkeres, rőtesbarna,
ha azonban a részleteiben nézzük,
hihetetlen finom
átmenetekkel hajlik hol narancs, hol kármin
irányában aszerint,
ahogy a
környezet megkívánja. A finom valeur-differenciákkal
felrakott vonalkás technika által
érvényesülő kissé
vibráló
hatás megkönnyíti annak
lehetőségét,
hogy bár összhatásában
egynemű, de ha
különböző
színfelületekkel
nézzük össze, hol hidegebb, hol melegebb
minőségben
érvényesüljön és
így minden viszonylatban helyt álljon. A
szétterülő vékonyodó
ágak a zöld
előtt lilásvörösbe mennek át.
Ugyancsak az
előtéri dombvonulat a tenger
kékjéhez
narancsosan, az ég
smaragdjához lilásan, a cédrus
zöld
lombjához vörös-barnásan
csendül meg.
Így a legkellemesebb összhangban illeszkednek
össze a
színek és végeredményben
élénk
színélményt keltenek, holott
az égbolt egy darabkájának
kék foltja
és pár apró citromsárga
és narancs felhőfoltocska
kivételével csupa
tört színt alkalmaz".
Forrás:
Romváry
Ferenc:
Csontváry Kosztka Tivadar 1853-1919, Alexandra
Kiadó |
Szecesszió
|
|
|
|
Gustav
Klimt |
Alfons Mucha |
Rippl-Rónay
József |
Henri
de Toulouse-Lautrec |
divat:
expresszionizmus:
Kubizmus:
Pablo
Picasso: Guernica.A
spanyol
polgárháborúban 1937.
április 26-án,
a német és olasz harci
repülőgépek
által bombázott, Spanyolországban,
Baszkföldön található Guernica
település elleni támadásra
válaszul
készítette a művész. A spanyol
republikánus párt bízta meg Pablo
Picassót
a freskó
elkészítésével, amely az
1937-ben Párizsban megrendezett
Világkiállításon
Spanyolországot
képviselte.
A
Guernica bemutatja a
háború borzalmait, valamint azt, hogy az
áldozatok
többnyire részben, vagy egészben
ártatlan
civilek.
E mű általánosságban véve a
háborúellenesség
szimbólumává
vált, mivel
örökérvényűen
örökíti meg a háború
borzalmait,
valamint a béke iránti vágy egyfajta
megtestesülése. A festményt
világszerte
bemutatták rengeteg múzeumban, aminek
köszönhetően széles
körökben ismertté
vált. E körút során kapott
nemzetközi
visszhangot a spanyol polgárháború.
|
Picasso: Síró
nő |
|
|
|
Kmetty
János: Önarckép |
Georges
Braque: Vadukt |
Egry
József:
Napfelkelte |
Futurizmus
|
|
|
Marcell Duchamp:
Lépcsőn lemenő akt |
Umberto Boccioni:
Térbeli folytonosság |
Giacomo
Balla:
Fecskék |
Fauvizmus
Konstruktivizmus
|
|
|
|
Vlagyimir Tatlin: III.
Internacionáléra készült
emlékmű |
Paul
Klee: Táj
sárga madarakkal |
Korniss
Dezső:
Tücsöklakodalom |
Vaszilij
Kandinszkij:
Jel |
Szürrealizmus
|
|
|
Salvador
Dali:
Olvadó idő |
Salvador
Dali:
Polgárháború előérzete |
Meret Oppenheimre:
„Dejeuner
en fourrure” |
„modern”
divat
irányzatok
|